مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 8 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۰

انواع دستگاه بای پپ (Bipap)

نحوه استفاده از دستگاه بای پپ و انواع آن | مدینیوم

بای پپ دستگاهی است که به تنفس کمک می‌کند. در طول تنفس طبیعی، ریه‌های شما هنگام نفس کشیدن منبسط می‌شوند. این امر به دلیل حرکت دیافراگم، که ماهیچه اصلی تنفس در قفسه سینه است، در جهت رو به پایین ایجاد می‌شود. BiPAP مخفف فشار مثبت راه هوایی دو سطحی است. این یکی از انواع PAP یا دستگاه فشار مثبت راه هوایی است، که برای حفظ الگوی تنفسی ثابت در شب یا در هنگام تشدید علائم در افراد مبتلا به COPD استفاده می‌شود.

در ادامه بیشتر با این دستگاه و عملکرد آن آشنا خواهیم شد.

 

ونتیلاتور چیست؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟

چه زمانی از بای پپ استفاده می‌شود؟

اگر شرایط پزشکی دارید که گاهی اوقات تنفس را برای شما سخت می‌کند، ممکن است به BiPAP نیاز داشته باشید. بای پپ می‌تواند برای آپنه انسدادی خواب، که یک وضعیت جدی است که در آن تنفس شما متوقف می‌شود، مفید باشد. این وضعیت که ممکن است به طور مکرر در خواب اتفاق بیفتد، در برخی موارد، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد؛ مانند:

  • اختلالات قلبی و عروقی
  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • اختلالات عصبی- عضلانی

برای چه مدتی می‌توان از بای پپ استفاده کرد؟

BiPAP را نمی‌توان بدون وقفه برای مدت طولانی (بیشتر از 48 ساعت) مورد استفاده قرار داد. اگر بیمار به مدت  ۱تا ۲روز بعد از استفاده از بای پپ بهبود پیدا نکند، لازم است به HFNC انتقال پیدا کند یا لوله گذاری برای او انجام شود.

آیا بای پپ می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند؟

عوارض BiPAP نادر است، اما این دستگاه درمان مناسبی برای همه افراد مبتلا به مشکلات تنفسی نیست. نگران کننده‌ترین عوارض بای پپ مربوط به بدتر شدن عملکرد ریه یا آسیب به آن است.

آیا می‌توان هنگام استفاده از بای پپ صحبت کرد؟

ماسک بای پپ به یک لوله و یک دستگاه کوچک متصل می‌شود، که هوا را به داخل ماسک فشار می‌دهد. در صورت نیاز می‌توانید ماسک را بردارید و غذا بخورید یا صحبت کنید.

آیا بای پپ اکسیژن رسانی می‌کند؟

BiPAP اجازه ورود اکسیژن را در مرحله بازدم می‌دهد، که در طی آن فشار داخل ماسک کم است. 

در مقاله سی پپ اشاره کردیم که تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ چیست. به طور کلی BiPAP دو فشار را ارائه می دهد: یک فشار دم و یک فشار بازدم؛ در حالی که CPAP به طور کلی یک فشار را وارد می‌کند.

مکانیزم بای پپ به چه صورت است؟

این دستگاه دارای لوله‌ای است که به ماسکی متصل می‌شود که روی بینی و دهان شما قرار می‌گیرد. مانند سایر ونتیلاتورها، دستگاه‌های BPAP، از فشار برای انتقال هوا به ریه‌های شما استفاده می‌کنند. به این صورت که بسته به تنظیمات، ریه‌ها را باز کرده، سطح اکسیژن خون را بهبود می‌بخشند و دی اکسید کربن را کاهش می‌دهند.

انواع مود‌های بای پپ

مدT: در این مد اگر خود بیمار نتواند بر اساس تعداد تنفس‌های تنظیم شده در دقیقه تنفس کند، دستگاه این ریتم تنفسی تنظیم شده را که بر اساس IPAP/EPAP Cycling تریگر شده است را تحویل بیمار می‌دهد.

مد S: در این مد بیمار خود، تنفس‌هایش را کنترل می‌کند و تنفس با triggering  توسط خود بیمار شروع می‌شود. در مواقعی که دستگاه Bi-Level استفاده می‌شود در خلال فشار EPAP تلاش دمی بیمار فشار و فلوی داخل مدار را تعدیل می‌کند و فشار IPAP اعمال می‌شود. این فشار طوری تنظیم می‌شود که حداقل فلوی لازم به دست آید. ختم دم زمانی اتفاق میفتد که کاهش فلوی دمی به اندازه درصدی از Peak FLOW که تنظیم شده است، برسد. در این زمان فشار دستگاه به اندازه Epap می‌شود. در این مود فشار دمی و بازدمی، trigger دمی و حداکثر فلو برای  Cycling می‌توانند توسط اوپراتور تنظیم شوند.

 مد ST: در این مد خود بیمار تنفس‌ها را شروع می‌کند. اگر تعداد تنفس بیمار کمتر از RR تعداد تنفس تعیین شده شود، سیستم به سمت مد Control حرکت می‌کند.

مد Auto BIPAP: این دستگاه‌ها micro processor داخلی، جهت آگاهی از افت یا قطع، فلو دارند و به صورت اتوماتیک تنظیم شده‌اند، که می‌توانند بسته به شرایط بیمار و افت یا قطع، فلو EPAP را تنظیم کنند. در نتیجه متعاقب IPAP هم تغییر خواهد کرد، چون میزان PS برای دستگاه‌ها تنظیم شده است.

مد Hibrid BIPAP: در این نوع دستگاه‌ها تفاوت EPAP,IPAP به صورت اتوماتیک طوری تنظیم می‌شود، که براساس شرایط بیمار، حجم از قبل تنظیم شده را اعمال کند.

دستگاه ASV (Adaptive Servoventilation): در واقع واریانی از ماشین‌های  Bi-level است که در درمان central sleep apnea و تنفس‌های شین استوک کاربرد دارد. در این مد  EPAP,IPAP می‌تواند متغیر باشد و یا IPAP متغیر و EPAP ثابت باشد.

آیا استفاده از دستگاه بای پپ عوارض جانبی دارد؟

جریان اضافی هوا که توسط این دستگاه ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به خشک شدن بینی و گلو، آبریزش بینی، گرفتگی بینی یا عطسه شود. اما شرکت های سازنده این دستگاه با تعبیه مرطوب کننده‌ها توانسته‌اند این مشکل را نیز به راحتی برطرف کنند.

چگونه از بای پپ استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه بای پپ

برای استفاده از بای پپ، شما ابتدا باید با قطعات دستگاه بای پپ خود مانند ماسک و لوله‌ها، موتور دستگاه که هوا را به داخل لوله می‌دمد و یا لوله‌ای که موتور دستگاه را به ماسک یا دوشاخه متصل می‌کند، آشنا باشید.

دستگاه بای پپ شما ممکن است ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد، مانند یک مرطوب کننده گرم.

اگر یک بای پپ را برای مصارف خانگی خریداری می‌کنید، ممکن است بخواهید با یک متخصص فروش تجهیزات پزشکی خانگی صحبت کنید. این شخص می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نوع دستگاه BiPap را انتخاب کنید که برای نیازهای شما مناسب است. آنها همچنین می‌توانند دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه و زمان تمیز کردن ماسک‌ها، لوله‌ها و سایر قسمت‌های دستگاه به شما بدهند.

ممکن است بخواهید قبل از تصمیم گیری در مورد ماسکی که بیشتر دوست دارید، چندین نوع ماسک را امتحان کنید. اگر احساس می‌کنید ماسک شما سفت است، ممکن است نیاز باشد که آن را دوباره نصب کنید.

قبل از شروع درمان با بای پپ، ممکن است دستگاه شما نیاز به کالیبره شدن داشته باشد، که شخصی از تیم پزشکی شما تنظیمات را تنظیم خواهد کرد. آن شخص اغلب یک درمانگر تنفسی است. تنظیمات باید درست باشد تا درمان مناسب را دریافت کنید. همچنین ممکن است دستورالعمل‌های دیگری در مورد نحوه آماده شدن برای درمان با بای پپ خود دریافت کنید.

همچنین بخواند: چگونه می‌توان از دستگاه سی پپ استفاده کرد؟

بای پپ چه لوازم جانبی دارد؟

لوازم جانبی دستگاه شامل:

  • فیلتر
  • لوله خرطومی
  • آدابتور
  • مرطوب ساز
  • دستگاه بای پپ می

چگونه دستگاه بای پپ را راه‌اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی دستگاه مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا داخل مرطوب ساز را با آب مقطر تا نشانگر پر کنید( برای اینکه مجاری تنفسی بیمار مرطوب بماند)، و مرطوب ساز را به دستگاه وصل کنید.
  • سوکت برق را به دستگاه وصل کنید و دو شاخه را به پریز برق متصل کنید.
  • لوله خرطومی را به ماسک و سر دیگر را به دستگاه وصل کنید.
  • دستگاه را بر اساس دستور پزشک تنظیم کنید و دستگاه را روشن کنید.
  • توجه کنید که ابتدا ماسک را روی دهان بیمار بگذارید و سپس دستگاه را روشن کنید؛ چون فشاری که از لوله خرطومی به صورت بیمار وارد میشود، کوشن های ماسک را بر اثر فشار برمی‌گرداند و شما نمی‌توانید ماسک را به صورت صحیح روی صورت خود قرار دهید.
  • به محل قرار گیری ماسک توجه کنید. قسمت پایینی ماسک باید زیر خط پایینی لب و قسمت بالایی ماسک، بین گودی دو چشم قرار گیرد.

برای خرید دستگاه بای پپ به چه مواردی توجه کنیم؟

  • بسیاری از افرادی که نیاز به دستگاه کمک تنفسی دارند، برای خرید دستگاه بای پپ و یا سی پپ شک دارند که کدام را تهیه کنند. بهتر است با توجه به قیمت‌های بالای تجهیزات پزشکی، ابتدا آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید تا مطمئن شوید کدام دستگاه مناسب شماست.
  • علاوه بر این توجه داشته باشید، که دستگاهی را که انتخاب می‌کنید دارای مرطوب کننده باشد تا بیمار به مشکل خشکی بینی دچار نشود.
  • از آنجایی که این دستگاه دارای مدها و برندهای مختلفی است، بهتر است قبل از خرید اطلاعات لازم درباره انواع برندها و نمونه‌های آن را کسب کنید.

نکاتی که در هنگام استفاده و نگهداری از دستگاه باید رعایت کنید!

  • لوله خرطومی بهتر است به صورت هفتگی تمیز شود. از محلول آب گرم و یک قسمت سرکه سفید می‌توانید برای شستشو استفاده کنید.
  • فیلتر را هفتگی تمیز کنید و هر ۶ ماه یکبار نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای تمیز کردن و شستن فیلتر از آب گرم و مایع استفاده کنید و سپس آن را خشک کنید.
  • ماسک را روزانه بشویید و آن را حتما با حوله خشک کنید.
  • زمانیکه در مرطوب کننده دستگاه، آب وجود دارد و دستگاه روشن است، دستگاه را جابه جا نکنید؛ زیرا با کج شدن دستگاه، آب از قسمت مرطوب کننده به قسمت‌های حساس دستگاه نفوذ می‌کند.
  • هنگام کار کردن دستگاه، آن را در سطح صاف و ثابت قرار دهید.

مشکلات رایج دستگاه بای پپ

 در صورت اینکه هرکدام از موارد زیر را در دستگاهتان مشاهده کردید، با خدمات پس از فروش شرکت ارتباط بگیرید:

  • دستگاه روشن نمی‌شود.
  • دستگاه روشن می‌شود اما خروجی هوا ندارد.
  • دستگاه آلارم‌های اخطار مکرر نشان می‌دهد.
  • دستگاه صدای بلند و غیر طبیعی تولید می‌کند.
  • همودیفایر کار نمی‌کند.
  • دستگاه شارژ نمی‌شود.

از آنجایی که حساسیت دستگاه بالا است، لطفا اجازه ندهید غیر از شرکت‌های نمایندگی دستگاه، دستگاه را شخص دیگری باز کند، زیرا دستگاه از گارانتی خارج می‌شود.